För Kvalia och Vår gemensamma resa på podpoesi!

Missa inte att lyssna!

Här är För Kvalia,

och här är Vår gemensamma resa.

Release-picknick för Vår gemensamma resa!

Välkommen att fira Vår gemensamma resa 6 juni kl. 17.30 vid Högdalstoppens fot (på Hökarsängssidan), cirka 10-15 minuters promenad från Hökarängens tunnelbanestation (eller från Högdalens). Bubbel, bröd, röra och snacks kommer att finnas. Det blir högläsning ur boken, med delar av Dockhaveri och Tungelstagruppen, runt kl. 18.00, och den kommer att finnas till releasepris.

Om framtid och historia

Sedan sist vi postade på bloggen har mycket hänt. Det har kommit nya böcker som vi inte ens bloggat om. Det pågår ett stort samtal om vart Dockhaveri ska ta vägen härnäst, hur vi ska formera oss, vad och hur vi ska publicera.

Det börjar också bli vår 2017 och vi har funnits i sisådär 6 år.

Vi försöker den här våren summera några av våra historier, identiteter, förlagsberättelser. Det kommer mer om det, men tills vidare: ett mycket ambitiöst kompendium som gjordes 2013 (pdf):

Dockhaveri kompendium

FESTIVAL OCH BOKSLÄPP AV ”DOCK-UMENT ANTI-LOGI”

29 April på kulturhuset Cyklopen
Mellan klockan 18 och 23

GRATIS inträde
Bar med såväl alkohol som alkoholfritt + snacks
Bok till försäljning
Betala med kontanter eller swish

OSA senast klockan 17 samma dag på denna länk:
http://haffla.com/form/d9319-dockhaveristisk-festival

DOCKHAVERI SLÄPPER BOMBASTISKT STANDARDVERK!
SPRÄTTANDE SPRILLNY FEMINISTISK ANTOLOGI!
49 FÖRFATTARE OCH KONSTNÄRER!
GURLESKA URKUNDER SOM RINGER SOM TELEFONER!

I denna bombastiska antologi, ”DOCK-UMENT ANTI-LOGI”, ställer Dockhaveri frågan vad feministisk litteratur och konst kan vara i dag. I text och bild presenterar 49 författare och konstnärer sina förslag – som också är rörelser, mekanik, automatiska flöden, fenomen och speglingar av fenomen. Detta vill vi fira med en festival och vi hoppas att ni vill komma!

På den bombastiska standardverkfestivalen kommer:
FISKDAMMAR ATT LÄNSAS MED GEM
DOCKHAV ATT LÄSAS UPP
POESI ATT KÄNNAS VID
DOCKLAND ATT FULDANSAS
GARDINER ATT VECKAS
DIKTBÅS ATT BIKTAS
HÄNDER ATT HÖRA
MUNNAR ATT SKRIVA UT SKREV UR SKRIVMASKIN
TAMPONGER ATT LYSA
KROPPAR ATT ORGANISERAS
KNOPPAR ATT BRISTA
STANDARDVERKET ATT SÄLJAS JA SLÄPPAS LÖS!

DE KANONISERADE DARRAR!

För Kvalia har releasefest!

Vi firar att Hanna Riisagers diktsamling För Kvalia nu utkommer på Dockhaveri Förlag.

Kl 18 fredagen den 5 juni öppnas dörrarna på Kafé Whakapapa i Gröndal.
Smarriga snittar för tidiga gäster!

För alla: barservering, bok- och kassettförsäljning och möjlighet till promenadlyssning av ljudverket som följer med boken.

Från kl 19: program med livemusik av Flora Cash, Astor Wolfe och Karnmjolk, och såklart, läsning ur boken av poeten själv!

Här kan ni se en trailer:

Trailer, För Kvalia

Dockhaverisk pjäs på ung scen/öst!

Buller och bång och dockor, nu är det officiellt! Dockhaveris pjäs Blomma blad en miljard har premiär på ung scen/öst i höst! THERE WILL BE DOLLS!

Läs pressrelesen här och lite här:

Vad drömmer ni om?
Aktiongubbar, Cherry merry muffin
krockdockor, lyckotroll,
Betty Spaghetti, monster high,
docka i docka, docka i pocket, Polly i ficka
Skrållan, femlingar, fejkdockor, Vodoo
Cindysar, kissdockor, Barbies, Brölsi
Lockiga dockor, lovely locks, bratz
älskliga dockor, adora!

Det var marmor som sa att dockor är magiska. Tänk om det är så? I Blomma blad en miljard möter vi Ollsi vars marmor precis gått bort. När Ollsi hjälper sin förälder Pupi att rensa marmors mystiska vind hittar de den trasiga dockan Brölsi. Pupi vill bestämt slänga den, men Ollsi upptäcker att Brölsi kan prata och äta och har helt andra planer. De påbörjar en lek bakom Pupis rygg. Och ju mer upptagen Pupi blir med sorg och praktiska sysslor, ju mer spårar leken ur. För Brölsi bara äter och växer, äter och växer…

Blomma blad en miljard är en dockig sprakande humoristisk föreställning om fantasi, hunger, sorg och förlust. Och om hur svårt det kan vara att vara barn och förälder när en älskad marmor dör och allt ställs på ända.

Från: 6 år
Föreställningslängd: 60 min

Spelas vardagar kl.10.00 och 12.15 på:
ung scen/öst (Elsa Brändströms gata 3B) i Linköping: 25/9 – 28/10
Teater Bråddgatan 34 (Bråddgatan 34) i Norrköping: 11/11 – 11/12

Av Dockhaveri
Regi Carl Johan Karlson
Skådespelare Ardalan Hakimi Fard, Lisa Hu Yu, Martin Waerme, Hilda Rydman

GURLESK

Dockhaveri intervjuas om gurlesk
– komplett med kritiken
som 10TAL strök

 

I år har Stockholms Internationella Poesifestival tema Gurlesque. Det hade kunnat vara en väldigt bra sak, tycker vi i Dockhaveri.  Vi har  länge arbetat med gurlesk estetik som kollektiv och som enskilda konstnärer och författare, många av oss långt innan vi visste att ordet fanns. Men vi är inte inbjudna. Att inte bjuda in Dockhaveri som kollektiv är en sak men än mer förvånande är att ingen av de författare och konstnärer som ingår i gruppen heller är tillfrågade. Vi saknar också majoriteten av de namn och sammanslutningar som i flera år, ofta i motvind och utanför de stora arenorna, arbetat med femininitetsestetik. Arrangörerna 10TAL menar att de satsar på det internationella men det finns en rad inhemska namn bland de inbjudna: storförlagsförfattare, kändisar och ett och annat mer radikalt alibi – ofta tillagt i sista stund.

I anslutning till festivalen ger 10TAL ut ett nummer med samma tema. Under en fas i arbetet fanns rykten om att Dockhaveri skulle bli inbjudna till festivalen och två Dockhaverister lät sig intervjuas. Ingen inbjudan dök upp. Redaktionen ville även stryka så pass viktiga delar av intervjun att Hanna Riisager och Maria Margareta Österholm, de intervjuade, och journalisten Elin Cullhed drog tillbaka artikeln. Istället publicerades en kortare version i DN den 30 november. Artikeln där inramades dock av information om festivalen, samtidigt som det inte längre framgår att Dockhaveri inte är inbjudna. Vi är mycket mer än ”misstänksamma” mot festivalen. Inte minst på grund av 10TALs ovilja att publicera något som inte enbart klappar medhårs.

 

Här är intervjun, komplett med 10TALs strykningar.

 

Istället för den information om poesifestivalen som omgav intervjun i DN hade vi velat se det här:

 

Dockhaveris tips om gurlesk och femininiteter:

Ett lysande namns gurlesknummer

Alexander Alvina Chamberland

PK-maffian, Judith Kiros

sonofdaddy, Stina Kajaso

The Doll Games, Shelley & Pamela Jackson

 

Gurlesk i finrummet? Dockhaveri kritiserar Stockholms Internationella Poesifestival

Sedan 2011 arbetar förlagskollektivet Dockhaveri med litteratur och konst i relation till skeva femininiteter och motstånd.  Vi består av ca 20 medlemmar från olika konstnärliga och akademiska fält. Alla besitter vi stora kunskaper om den flickiga, slampiga estetiken och politiken.  Många av oss har arbetat med dessa frågor i över ett decennium. För några år sedan dök namnet gurlesk upp. Vi tog till oss det ordet, kände oss välkomna  i det.

Gurlesk är ett begrepp som myntades i USA 2001 av poeten Arielle Greenberg och som drar inspiration från karnevalesk, burlesk, grotesk, Riot Grrrls med mera. De gurleska strömningarna har dock funnits mycket längre runtom i världen och i många olika skepnader.  Det ideella förlaget Dockhaveri kan sägas vara en av dessa skepnader.

En av de planer vi drivit har varit att arrangera en festival i gurlesk anda. I början av november började det basuneras ut från 10TALS Facebooksida att Stockholms Internationella Poesifestival i år skulle ha temat Gurlesque. Nästan enbart etablerade namn på listan. Chock. Varför var vi inte inbjudna?Vi förstår att 10TAL inte kände till våra festivalplaner men varför ville de inte involvera oss?

På senaste tiden har gurlesk blivit ett modeord i Sverige, omfamnat av etablissemanget. 10TAL har en lång tradition av att appropriera och kapitalisera på de hetaste begreppen och rörelserna för dagen, utan djupare kunskap om och ansvar för dem. Nu kidnappar de den queerfeminina estetiken och banaliserar den. Givetvis äger inte vi den feminina estetiken men det känns underligt att Dockhaveri, med sitt gedigna engagemang i gurlesk inte är inbjudna. Vi är Sveriges första och kanske enda förlag med en stark gurlesk agenda och det borde varje påläst redaktion veta. 10TAL har varken bjudit in Dockhaveri som kollektiv eller någon av de författare och konstnärer som ingår i gruppen. Vi saknar också majoriteten av de namn och sammanslutningar som i många år, ofta i motvind och utanför de stora arenorna, arbetat med femininitetsestetik.

De inbjudna till festivalen är istället i huvudsak storförlagsförfattare, etablerade stjärnor, samt de mest givna namnen från utlandet. Aase Berg, Leif Holmstrand, Sissela Kyle, Ingela Olsson, Anna Pettersson, Charlotta Öfverholm, Johan Forsberg, Adam Pålsson, Ulrika Knutsson, Nina Hemmingsson… Majoriteten skulle kunna bytas ut mot gurleska artister som spränger, utmanar och vidgar gurlesken, istället för att reproducera den. En initierad förståelse av gurlesk innebär att ställa sig frågan om vem som får plats i idén om femininitet som motstånd. Vi vill ha en större och bråkigare gurlesk, inte en rumsren.

Sent toppades programmet med några mer radikala och mindre etablerade namn, vilket är glädjande att se. I sammanhanget används de dock uppenbarligen som alibin. 10TAL försöker göra något gurleskt utan att förstå vad det innebär. De tar fegvägen och hjälper till att oskadliggöra begreppet. 10TAL må vara en ”oberoende” tidskrift men de har uppenbarligen resurser nog att bjuda in långväga gäster och affischera hela stan. Det har inte vi. Däremot har vi och många andra lagt otaliga timmar av obetalt arbete på gurlesk kamp. Och hur oberoende kan en tidskrift som går de stora förlagens ärenden sägas vara?

Men frågan är större än 10TAL och deras festival. Vad händer när det skeva och subversiva kramas ihjäl och slätas ut? Vi skriver det här för att vi vill berätta vår sida av den gurleska historien och i den är inte de stora förlagen och de etablerade tidskrifterna huvudpersoner. Vår förhoppning är att 10TAL inte ska lyckas förpassa gurlesk till finrummet. Hon kommer inte att trivas där. Hon kommer att bryta sig ut och göra storslagen entré på vår festival. Vi ses då istället!